فونیکس FX در بازارهای جهانی زیر برند چری و با نام اومودا 5 عرضه میشود، اما در ایران با نام FX و با برند لوکس فونیکس به فروش میرسد. شرکت خودروسازی چری اکنون مراحل رشد را پشت سر گذاشته و به یکی از خودروسازان بالغ چین تبدیل شده است. چری بزرگترین صادرکننده خودرو چینی بوده و اکنون با توسعه زیربرندهایی همچون اومودا، جتور و اکسید به دنبال توسعه بازار خود است. ماشین فونیکس FX یکی از پرطرفدارترین محصولات از زیربرند فونیکس مدیران خودرو است که اخیراً نمونه تمام برقی آن نیز با نام فونیکس FX EV توسط این شرکت معرفی شد. فونیکس اف ایکس یا همان اومودا 5 یک کراساوور کوچک است که در بخش جذاب و پرتلاطم بازار جهانی به رقابت خواهد پرداخت. چری برای طراحی این خودرو از نظرات مشتریان خود در کشورهای مختلف بهره برده است تا محصولی با استانداردهای جهانی معرفی کند. این ماشین جذاب یعنی فونیکس FX در ابتدا با دو تیپ اکسلنت و پریمیوم وارد بازار شد که هماکنون تنها فونیکس FX پرمیوم به تولید میرسد. با توجه به اینکه اومودا 5 در ایران با برند فونیکس عرضه شد، نباید انتظار داشت که با قیمتی اقتصادی به دست مصرف کنندگان برسد.
وجود سیستم های رانندگی نیمه خودران، ایربگ و مقاومت بدنه بالا، اف ایکس را به یکی از ایمن ترین خودروهای جهان تبدیل کرده که در تست های ایمنی مراکز معتبر جهان در ANCAP و ENCAP پنج ستاره ایمنی را تصاحب کرده است.
مدیران خودرو فونیکس FX را در سه تیپ عرضه کرد. در ابتدا اقدام به فروش 700 دستگاه فونیکس FX اکسلنت با موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس 9 سرعته CVT کرد. سپس نسخه پریمیوم این خودرو، با موتور 1.6 لیتری توربو و گیربکس دو کلاچه DCT عرضه کرد. اکنون مدیران خودرو نسخه دو دیفرانسیل این خودرو را با قیمت نهایی 2,210,000,000 میلیون تومان اعلام کرده است و فروش آن بزودی توسط مدیران خودرو آغاز خواهد شد.
فونیکس FX در واقع همان چری Omoda5 است که از سال 2022 روی خط تولید قرار گرفته است. مراسم رونمایی فونیکس FX در روز اول دی ماه 1401 در هتل استقلال تهران برگزار شد و در این مراسم مشخص شد که مدیران خودرو فونیکس FX را در 3 تیپ وارد بازار خواهد کرد.
FX دو دیفرانسیل همانند نسخه پرمیوم از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که مشترک با فونیکس تیگو 8 پرو است. این موتور توانایی تولید حداکثر 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیرو توسط یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) به چهار چرخ منتقل می شود. همچنین این خودرو با بهره گیری از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب و همچنین ترمز های دیسکی در هر چهارچرخ، دینامیک خوبی را نیز به راننده هدیه می دهد.